28.01.2017

 

Niemiecki malarz i litograf Jakob Alt jest bohaterem tego artykułu. Urodził się we Frankfurcie nad Menem w 1789 roku, gdzie otrzymał wczesną artystyczną edukację.  Potem przeniósł się do Wiednia i wstąpił do Akademii. Wkrótce zdobył uznanie jako  malarz krajobrazu. Jego malarskie peregrynacje wzdłuż Dunaju, a także dalsze podróże po słonecznej Italii zaowocowały licznymi interesującymi pracami. To zapewne sprawiło, że gdy w roku1830 przyszły Imperator Austrii Ferdynand I stworzył projekt utworzenia kolekcji  obrazów najpiękniejszych widoków w Imperium, Jacob Alt i jego najstarszy syn Rudolf von Alt zostali zaproszeni jako współuczestnicy tego projektu. Kiedy projekt dobiegł końca w 1849 roku okazało się, że wśród 300 wszystkich skompletowanych prac – aż  170 prac było ich autorstwa. Dla nas prace Alta mają dużą wartość poznawczą, tym bardziej, że znajdują się w Public domaine i możemy je tu zamieścić!

                                                                              Lazurowa grota na wyspie Capri

Namalował  Jacob Alt,  1835–36

 

                                                             Widok Wiednia    Namalował  Jacob Alt   (Mozarthaus we Wiedniu)

16.02.2017

Techniki Malarskie.

Impast ( z włoskiego – impasto – ugniatam) – technika stosowana w malarstwie olejnym lub akrylowym (rzadziej temperowym), polegająca na nakładaniu farby grubą, wypukłą warstwą przy pomocy pędzla lub szpachli.

Fragment obrazu Romana Michałowskiego

Fragment z powyższego obrazu

W XVI i XVII wieku w malarstwie holenderskim, flamandzkim i włoskim, a w XVIII wieku także angielskim, technika impastu służyła do zaakcentowania efektów światła. Początki stosowania tej techniki można zaobserwować w twórczości renesansowych malarzy weneckich – Tycjana i Tintoretta, potem także w malarstwie barokowym, np. u Rubensa. W drugiej połowie XIX wieku impresjoniści pokrywali impastem większe partie obrazu dla uzyskania bardziej urozmaiconej faktury. Nakładając impast na całej powierzchni obrazu lub też w dużych jego partiach uzyskuje się szorstką, niby rzeźbioną fakturę zwaną pastoso. Zastosowanie tej techniki można zaobserwować w obrazach Fransa Halsa oraz Vincenta van Gogha.

Pszeniczne pole z wronami, 1890. Van Gogh Museum, Amsterdam

Zabieg ten stosowali też powszechnie twórcy XX wieku w malarstwie informel.

 

11.03.2017

Albrecht  Dürer (1471-1528) był wspaniałym niemieckim malarzem, grafikiem, rysownikiem i teoretykiem sztuki.

Poniższą grafikę przedstawiającą nosorożca  obejrzałem w  jego domu w Norymberdze.

Portret młodej Wenecjanki, 1505

Obecnie w zbiorach Kunsthistorische Muzeum we Wiedniu

 

 

6.04.2017

Wczoraj reprodukcję powyższego obrazu zobaczyłem w ostatnim numerze Plusa-Minusa (Rzeczpospolita) jako ilustrację do artykułu: Jedni widzą mleko, inni widzą biust.

Jest to jeden z najbardziej znanych obrazów holenderskiego geniusza z Delft -Johannesa Vermeera (1632-1675).  W 1979 roku moja mama zorganizowała  rodzinną wyprawę  polskim statkiem handlowym do Antwerpii i Rotterdamu. Z Rotterdamu pociągiem wybraliśmy się do pobliskich Delft, aby poczuć atmosferę  miasta tego wielkiego artysty; miasto to słynne jest również ze znakomitych wyrobów ceramicznych.

Interesujące informacje o porcelanie z Delft można znaleźć pod adresem:

http://navtur.pl/place/news/131,fajanse-z-delft

W Polsce prawie zawsze nazwisko artysty wymawiane jest niepoprawnie. Dowiedzieliśmy się o tym będąc kiedyś  w Holandii.  Pytani o tego artystę znajomi Holendrzy przez dłuższy czas nie mogli zrozumieć o kogo nam chodzi! Bowiem poprawna wymowa nazwiska to Fermejer.

I wreszcie coś niezwykłego. Pewien  holenderski malarz i handlarz dziełami sztuki – Han van Meegeren został  w 1945 roku aresztowany za sprzedaż bezcennego skarbu narodowemu – obrazu pędzla Vermeera – marszałkowi Trzeciej Rzeszy Hermannowi Goeringowi. Groziła mu za to śmierć. Wreszcie – z dużymi oporami – przyznał się do sfałszowania obrazu! Można o tym przeczytać w pasjonującej książce Franka Wynne – To ja byłem Vermeerem.